Manavgat Side Markalaşma 2008 Analizi
Manavgat Rotary Kulübü öncülüğünde, Manavgat Ticaret ve Sanayi Odası (MATSO, Side Manavgat Turizm işletmecileri Derneği (TUDER), Manavgat Esnaf ve Sanatkârlar Odası (MESO) ve Manavgat Meslek Yüksek Okulu iş birliği ile hayata geçirilen ve birincisi 2007 yılı sonunda çıkarılan “Markalaşma Yolunda Side-Manavgat Bölgesi Müşteri Analizi
İlki 2007 yılında gerçekleştirilen “Markalaşma yolunda Side-Manavgat Müşteri Analizi” nin devamı niteliğinde olan 2008 yılı müşteri analizi Manavgat Ticaret ve Sanayi Odası (MATSO) Terminal salonunda düzenlenen toplantıyla açıklandı. Toplantının açılış konuşmasını yapan MATSO Yönetim Kurulu başkanı Dr. Şükrü Vural, yapılan müşteri analizlerinin Side ve Manavgat bölgesinin gelişmesine ve markalaşmasına büyük katkı sağlayacağını belirterek, elde edilen veriler ışığında yol haritası çizileceğini söyledi. İstatistiki özellik taşıyan çalışma ve araştırmaların yapılacak çalışmalara yön verip ışık tutmasında önemli rol oynadığını ifade eden Vural, “Side-Manavgat Bölgesi’ni ziyaret eden turistlerin demografik özellikleri, bölgeye ait izlenimleri, öneri ve şikayetleri yapılan anket uygulamasıyla tespit edilerek, 650’yi aşan konaklama tesisi ve 140 bine yaklaşan yatak kapasitesi ile bir turizm merkezi olarak bölgenin mevcut durumu ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Daha sonra, bu veriler ışığında bölge için oluşturulması planlanan marka ve imaja katkı sağlayacak ve öne çıkarılmasında yarar bulunan unsurların belirlenmesi amaçlanmıştır. Aynı zamanda öncelikle ele alınması gereken sorunların neler olduğunun belirlenerek çözüm önerilerinin geliştirilmesi de hedeflenmiştir. Bu sayede, hem bir durum tespiti hem de uzun dönemli bir bakış açısı elde edilmesi sağlanacaktır” dedi.
-41 TESİSTE 1905 ANKET TOPLANDI-
Projei yürüten Akdeniz Üniversitesi Manavgat Meslek Yüksek Okullu Öğretim Görevlisi Dr. Tahir Albayrak ve Dr. Meltem Caber, analizle ilgili bilgiler verdi. 2008 müşteri analizinin Ağustos, Eylül ve Ekim aylarında bölgede faaliyet gösteren 41 tesiste anket uygulaması ile yapıldığını belirten Dr. Meltem Caber, gerçekleştirilen anket uygulamasında 1905 adet anket toplandığını söyledi. Elde edilen verilerden Side-Manavgat turizm destinasyonunun bir durum analizi yapıldığını hatırlatan Caber; “2007 yılında gerçekleştirilen ilk araştırma sonuçlarıyla 2008 yılı sonuçlarının karşılaştırılmasına ve ilgili destinasyon için gerçekleştirilecek olan markalaşma-imaj konumlandırma sürecinde hangi konuların öncelikle ele alınması gerektiğine yönelik bilginin elde edilmesi çalışılmıştır. Rapor haline getirilmiş olan araştırma sonuçları Manavgat Meslek Yüksek Okulu web sitesinde (http://akdeniz.edu.tr/manavgat/index.htm) yayınlanmaktadır” dedi.
-TURİSTLERİN TATİL SEBEBİ DENİZ-KUM-GÜNEŞ-
Projeyi yürüten Dr. Tahir Albayrak’ta gelişen teknolojik imkanlar sayesinde 2007 yılında yüzde 16 olduğu gibi, 2008 yılında da internetten rezervasyonların yüzde 15 gibi önemli bir paya sahip olduğuna dikkati çekti. Anket katılımcılarının büyük çoğunluğunun “3S” olarak bilinen (Sea-Sand-Sun) yani deniz-kum-güneş üçlüsünün, bölge seçiminde en etkili unsur olduğunu belirterek, “Bunu sırasıyla ödenen paranın bedeli yüzde 13, arkadaş veya tanıdıklarından alınan olumlu tavsiyeler yüzde 12 olarak izlenmektedir. 2008 yılına ait değerlendirmeler genel olarak 2007 yılı sonuçlarını doğrulamaktadır” dedi.
-BÖLGEDE DEĞİŞMEYEN SORUNLAR-
Bölgede öncelikle çözülmesi gereken sorunların 2007 analizine göre değişmediğini gördüklerini belirten Albayrak, “Araştırma sonuçlarına göre 2007 yılında olduğu gibi bölgenin en önemli sorunları arasında şu konular yer almaktadır. Satılan ürünlerde etiket ve fiyat bulundurulmaması, mağaza satıcılarının müşteri çekme yöntemlerinin rahatsız edici bulunması, ziyaretçilerin şikayet ve danışma mercileri bulamaması, yaya yollarının ve gece ışıklandırmalarının yetersiz olması, mağaza satıcılarının ziyaretçilere karşı tutumlarının ve gösterdikleri saygının beğenilmemesi, satıcıların dürüstlüğünden şüphe duyulması, halka açık olan tuvaletlerin yeterince temiz olmaması ve otelde buldukları temiz çevreyi dışarıda bulamadıkları görülmüştür” dedi.
-BÖLGEDE EN BEĞENİLEN UNSURLAR-
Bölgede en beğenilen unsurların, öncelikle çözülmesi gereken sorunlar gibi 2007 yılı ile değişmediğini belirten öğretim Görevlisi Dr. Tahir Albayrak, bölgede beğenilen unsurları şöyle sıraladı; “Otellerin genel temizliği, otel personelinin müşterilere karşı tutum ve davranışları, otellerde sunulan yiyecek-içeceklerin kalitesi, kişisel güvenlik ve huzur, araştırmalarda en beğenilen unsur olarak görüldü” dedi.
-2008 MÜŞTERİ ANALİZİ İSTATİSTİĞİ-
Side Manavgat 2008 Analizine göre katılımcıların yüzdelik birimleri, (Seyahat acentesi %81, internet %15, Direk Otel Rez. %2, TV kanalı %1, Diğer %1), mesleki dağılımı (Ücretli %72, emekli %10, öğrenci %9, işsiz %2, diğer %7), yaş dağılımı (31-40 %23, 20-30 %23, 51-60 %13, 61 ve üzeri %8, 20’den küçük %7), milliyetleri (Almanya %50, Rusya %26, İngiltere %8, Hollanda %6, Belçika %3, İsviçre %2, Diğer %5), ortalama kalış süreleri (11-14 gün %51, 8-10 gün %21, 1-7 gün %22, 15 gün ve üzeri %6), bölgeye kaçıncı defa geldikleri (ilk %49, ikinci %19, üçüncü %10, dört ve üzeri %22), Side Manavgat bölgesini seçme nedenleri (deniz-kum-güneş %33, paranın karşılığı %17, tavsiye %13, çekici yerler %12, kültürü tanıma %6, bölge imajı %5, tur operatörü %5, eğlence ve gece hayatı %3, tanıtım ve reklam %3, sportif olanaklar %3) olarak görüldü.
-PROF. DR.LUİZ MOUTİNHO-
Toplantının 2.ci oturumunda Glsagow Üniversitesi Doktora Bölümü Koordinatörü Prof. Dr. Luiz Moutinho tarafından dünya turizm sektöründe ki güncel talep trendleri ve müşteri odaklı pazarlama yaklaşımları ile ilgili seminer verildi. Seminerde turizmcilere bilgi veren Prof. Moutinho, artık turizmin deniz-kum-güneş olarak algılanmamsı gerektiğini belirterek, tüketici toplumunun günden güne değiştiğini, bu yüzden turizmde farklılık getirilmesi gerektiğini söyledi. İnsanların artık turizmde çeşitlilik istediğini dile getiren Moutinho; “Deniz-kum-güneş üçlüsü artık bir avantaj değil. Günümüzde dünya değişiyor, turistlerde değişiyor. Turistler macera turizmi, doğa turizmi, kültürel turizm yani yeni aktiviteler, heyecan verici aktiviteler istiyor. Bugün turist Side’ye gideyim para harcayım yada havuz başında yatayım demiyor. Yerel pazarı gezeyim, okula bakayım, el sanatlarına göreyim diyor. Konaklama tesislerinin standartları üstünde olması da çok fark etmiyor. Önemli olan talebe göre tesis kurmak ve aktiviteler yapmak gerekir. Her yerde aynı tip tesis değil, çeşitlendirilmiş konaklama tesisleri yapılması gerekir. Özellikle 65 yaş üzeri seyahat eden çok önemli bir pazar var. Bu turistler daha aktiftirler ve daha fazla para harcama yaparlar. Bunları göz ardı etmemek gerekir. Markalaşma yolunda da önce bir marka çıkarılmalı ve önce kendi halkı buna inanmalı, benimsemeli ve daha sonra bu marka güçlendirilmelidir. Hem ulusal anlamda hem de uluslar arası arenada bu markayı ön plana çıkartıcı aktiviteler yapılmalıdır” dedi.
Toplantıya başta Manavgat Kaymakamı Kasım Fikret Dayıoğlu, Manavgat Belediye Başkanı Zeynel Şenol, AÜ Manavgat Meslek Yüksek Okul Müdürü Prof. Dr. Ali Erdoğan, Side Belediye Başkanı Osman Delikkulak, Kızılot Belediye Başkanı Mustafa Keçer, Side TUDER Başkanı Cengiz Haydar Barut, Rotary Kulübü Manavgat Dönem Başkanı Mehmet Ergen, ve çok sayıda turizmci katıldı.
Manavgat haber, side haber, markalaşma yolunda Manavgat Side, Matso
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder